tiistai 8. tammikuuta 2008

39 + 5

Enää kaksi päivää laskettuun aikaan! Alkaa kyllä jännittää ja koko ajan tarkkailen tapahtuuko mitään edistystä. Supistuksia tulee koko ajan useammin, mutta edelleen ne ovat täysin kivuttomia. Limatulppakaan ei ole vielä irronnut, mutta se ei kai ole mikään varsinainen merkki käynnistymisestä. Olen kuitenkin alkanut uudelleen kärsiä pahoinvoinneista, erityisesti iltaisin ja olen kuullut että monilla se on ollut merkki lähestyvästä synnytyksestä. Saa nähdä mitä se minun kohdallani tarkoittaa, toivottavasti kuitenkin pääsemme viikonloppuna tositoimiin. Lähinnä mietityttää että mistä minä tiedän milloin on kyse oikeista supistuksista, kun ne pari kivuliasta supistusta jotka olen kokenut eivät olleet oikeasti kivuliaita ja muutenkin en aina ole varma ovatko tuntemukset supistuksia tai edes vauvaan liittyviä vai esim. ruuansulatukseen liittyviä.

Olen yrittänyt selvittää tuota käynnistysjuttua. MItään varsinaista yksiselitteistä ohjeistusta en ole löytänyt, mutta pääperiaatteena tuntuu olevan, että raskaus katsotaan yli aikaiseksi vasta kun viikkoja on 42 ja jos mitään ongelmia ei ole käynnistys tehdään vasta sen jälkeen. Eli käytännössä siis vähintään kaksi viikkoa lasketusta ajasta. Eli näin ollen se 17 päivää olisi ihan normaali aika ennen käynnistystä. Eri asia tietysti on jos joko äidillä tai vauvalla havaitaan jotain ongelmia.

Edelleen saa tehdä veikkauksia. Hauskaa miten suurin osa teistäkin veikkaa tyttöä.

7 kommenttia:

  1. Muakin jännittää teidän puolesta;) Oisko ne pahoinvoinnit sitten taas aktivoitunutta hormonitoimintaa synnytystä ajatellen? Ei tietoa, vain arvausta. Onnea loppumetreille!

    VastaaPoista
  2. Mulla oli ollut pientä supistelua pitkin raskautta, mutta ne OIKEAT supistukset tuntuivat erilaisilta. Sellaista ihan selvää kuukautiskipua.

    Mä myös jännitän teidän puolesta, toivotaan että kaikki sujuu hyvin.

    VastaaPoista
  3. Hei vaan..Usko pois, kyllä tunnistat supistuksista, kun synnytys on käynnistynyt:) Ei ne huomioimatta jää. Minun tyttäreni syntyi rv 39+5:)

    VastaaPoista
  4. Heis pitkästä aikaa! :)
    Oi ihanaa! Kohta h-hetki käsillä.
    Ei sitä limatulpanirtoamista välttämättä ees tunne tai tiedä sen irtoamisesta mitään.
    Mä en ainakaan huomannu mitään viime raskaudessa, et millon se ois irronnu.

    Mulla oli edellisenä päivänä jumalaton alaselkäkipu! Heti aamusta alkoi ja ei siitä loppua sit tullutkaan kun vasta synnytyssalissa. Mulla kun noi supistukset tuntu vaan selänpuolella, joten nyt seuraavan kanssa osaa jo sit varautua enemmän, jos tuo selkäkipu tulee uudestaan h-hetken alla.

    Jännitys tiiviistyy;)
    Mä en veikkaa sukupuolesta mitään, odotellaan sitten kumpi tulee:)
    ONNEA! :)

    VastaaPoista
  5. Synnytys voi käynnistyä nin monella tavalla että sitä on hankala ennustaa etukäteen. Limatulppakaan ei välttämättä irtoa ennen synnytystä, kuten minulla kävi, vaikka vedet meni. Mutta se on varmaa, että kyllä sinä synnytyssupistukset erotat. Tsemppiä synnytkseen, kun aika koittaa. :)

    VastaaPoista
  6. Heippanen. Samaa piti minunkin sanomani, että kyllä ne toistoimiin johtavat supistukset erottaa. Synnytyksestä ei ole vielä vuotta, mutta kivun on jo unohtanut. Sitä en kylläkään unohda, että kahtena yönä ennen synnytystä alkoi jo supistukset mutta lakkasivat aina aamulla. Kolmantena aamuna sitten jatkuivat ja seuraavana yönä syntyi tyty. Tuli muuten oksenneltua synnytyksen aikana, joten tuttua huttua tuo loppuajan pahoinvointikin.

    Ja kyllä teille tyttö tulee. Tai sitten poika :)

    VastaaPoista
  7. Uusi seuraaja täällä, lukaisinkin koko blogin kertarykäisyllä läpi. Jänniä hetkiä teillä eletään. Tänään siis ilmeisesti laskettuaika... Tsemppiä!

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...