lauantai 11. lokakuuta 2008

vaalipohdintaa

Komen viikon kuluttua on kuulemma kunnallisvaalit. "Kuulemma" siinä mielessä, että jotenkin nämä vaalit tulivat minulle ihan puun takaa kun yhtäkkiä kävelykadulla jaellaan ehdokkaiden lentolehtisiä ja kotiin saapuu puolueiden lehtiä. ja jotenkin olen kuvitellut että kaikki vaalit ovat aina keväällä, en kyllä tiedä miksi. Mari-Johanna pohti blogissaan kuinka oudolta tuntuu kun ei enää olekkaan äänestyskelpoinen kunnallisvaaleihin ja aloin miettiä omaa suhtautumista vaaleihin. Harmittelin aikoinaan kun täytin kaksi kuukautta liian myöhään 18 jotta olisi saanut äänestää presidentinvaaleissa. olisin tiennyt tarkkaan ketä olisin äänestä ja miksi. Myöhemmin olen osallistunut jokaiseen äänestykseen mihin olen ollut oikeutettu, mutta kunnallisvaalit ovat minullekin jotenkin hankala tilanne. Koen kansalaisvelvollisuudekseni äänestää ja varsinkin kunnallisvaaleissa koen että minulla olisi parhaat mahdollisuuden vaikuttaa asioihin jotka koen tärkeiksi, valitaanhan niissä ihmisiä päättämään minun asuinkuntani asioista. Aiemmilla kerroilla en ole asunut samassa kunnassa kuin missä olen ollut äänioikeutettu (opiskelijallahan on mahdollisuus pitää kotikuntanaan muuta kuin varsinaista asuinkuntaa) joten on ollut aika vaikeaa löytää sopiva henkilö jota äänestää jo ihan etäisyydenkin vuoksi. Nyt koen ehdokkaan löytämisen taas hankalana. Olen asunut tässä kaupungissa niin vähän aikaa, etten oikein vielä tiedä mitä pitäisi pitää tärkeänä seikkana ehdokasta valitessa ja lisäksi nyt lapsen vanhempana on taas ihan uudet asiat mistä pitäisi pitää huolta. Kun ennen yritin löytää ehdokkaan jonka mielipiteet kohtasivat opiskelijoiden etujen ja oikeuksien suhteen nyt pitäisi löytää ehdokas joka on kanssani samaa mieltä lapsiperheiden asioista. Mistä minä voin vielä tietää mitä minun pitäisi ajatella päivähoitokysymyksistä, terveydenhoitokysymyksistä tai puhumattakaan peruskoulutuskysymyksistä kun ei ne minulle ole vielä tuttuja. Kaiken lisäksi tässä kaupungissa ehdokkaiden ykköspuheet ovat vain kallioparkki, ideaparkki ja ydinvoima ja kun ydinvoimaa lukuunottamatta kannatan niitä todella lämpimästi ihan jo siksikin, että se tietäisi miehen töiden siirtymistä pysyvästi kotinurkille ainakin seuraavaksi pariksi vuodeksi niin aika lyhyt ehdokaslista taitaa tulla. No onneksi on vielä kolme viikkoa aikaa ja vaalikoneet keksitty. Äänestää minä kyllä aion joka tapauksessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...