torstai 6. maaliskuuta 2014

Iskän kans



Ensimmäinen työviikko alkaa olla lopuillaan. Minulla on ollut töissä niin hulinaa etten hirveästi ole ehtinyt miettiä kotiasioita ja ikävöidä kuin ruokatunnilla pukuhuoneen piilossa rintapumpun kanssa. Olemme siis vaihtaneet miehen kanssa osia. Minä palasin töihin ja mies jäi lasten kanssa kotiin. Aika poikkeukselliselta meidän ratkaisu vaikuttaa ainakin muiden kommenttien perustella. Useampi työkaveri on ihmetellyt miten olen raskinut lähteä jo töihin 5 kkikäisen luota ja miten mies pärjää. Samoin miehelle on ihmetelty miten jaksat olla niin pitkään kotona ja vielä niin pienen vauvan kanssa. Mies siis aikoo olla kotona ainakin vuoden loppuun.


Hyvin heillä on tuntunut menneen. Iltapäivisin vastassa on hyväntuulisia lapsia, kohtuullisen siisti koti, pyykit narulla ja ruoka liedellä. Vauva hieman vierastaa pulloa ja kaipaa rintaa, mutta pahemmilta huudoilta on ilmeisesti vältytty. Onneksi pullon täytteeksi olen onnistunut järjestämään rintamaitoa. V totesi jo tiistaiaamuna pitääkö sinun taas mennä töihin?, joten kai tämä hieman outoa on isommillekin lapsille, kunnes tottuvat.


Vauva on oppinut kääntymään selältä vatsalleen ja tänään hän oli saanut ensimmäiset lusikalliset kiinteää ruokaa, omenasosetta. Minä en ole nähnyt kumpaakaan ja se harmittaa. Toisaalta olen tosi iloinen, että mies saa vuorostaan olla se joka näkee uudet jutut ja kertoa niistä minulle. Hän on tätä odottanut.

4 kommenttia:

  1. Nostan hattua :) En osaa kuvitella, että olisin tuollaiseen pystynyt. Tosin vertailupohja olisi varmasti erilainen, jos olisi joku oma työ johon palata.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Maiju! Minä sain uuden työpaikan viime kesänä, juuri kun olin jäämässä äitiyslomalle, joten tuntui jotenkin nololta ilmoittaa olevansa kovin pitkään pois heti alkuun, vaikkei sitä kukaan olisi ihmetellytkään. Mies olisi halunnut jäädä jo aiemmillakin kerroilla, mutta kun minulla ei ollut töitä, ei se ollut realistista. Nyt sitten saa olla kotona senkin edestä :)

      Poista
  2. Hienoa että uskallatte kulkea "normia"vastaan ja tehdä teille sopivia ratkaisuja! Meidän asuinalueella isien pitkät (yli 3kk) hoitovapaat ovat jo aika tavallisia ja tunnen ainakin viisi isää jotka ovat olleet yli puoli vuotta kotona, mutta harvemmin noin pienen vauvan kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä täälläkin isyysvapaat ja isien hoitovapaat ovat yleistyneet kovasti viime vuosina, mutta tosiaan näin pienen vauvan harvemmin kukaan isä jää kotiin. Meille tämä kyllä sopii paremmin kuin hyvin ja tosiaan hienoa että nykyään on aina vain paremmin mahdollisuuksia valita perheelle paras ratkaisu ja tapa jakaa vanhempainvapaat.

      Poista

Kiitos kommentistasi!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...